תאריך העלאה

חופשה בחורף – המדריך המלא לסופ"ש בורשה

החורף מגיע עוד רגע ואיתו האפשרות הנפלאה של חופשה עירונית קצרה. חופשה בחורף, גם אם קצרה, היא מסוג הנסיעות שכולנו זקוקים להן כדי למלא קצת את המצברים, להתאוורר ואם אפשר להכיר מקום חדש, שטרם ביקרנו בו – מה טוב. כאשר על כל אלה אפשר להוסיף גם את צירוף הקסם "השופינג הכי זול שראינו" – הקסם של ורשה מתעצם פי כמה. אבל בואו נשאיר לרגע את השופינג בצד, עוד נגיע אליו, ונתבונן בעיר עצמה. ורשה – ואת זה חשוב לומר כבר בהתחלה – היא עיר נהדרת.

היא מרתקת, צעירה ודינמית מאוד עבור תיירים מכל העולם, אבל עבור מבקרים יהודים יש בה בלי צל של ספק עניין מיוחד. העבר מציץ אלינו מכל עבר בוורשה, וכיוון שלפני כשנה נחנך בעיר אחד המוזיאונים היהודיים הטובים בעולם, מוזיאון שזכה כבר לפרסים על התכנון האדריכלי המבריק שלו ועל העיצוב והתוכן שמוצג בו – ורשה מככבת עכשיו על מפת התיירות שלנו כחופשה הכי טובה בחורף הקרוב. הנה כמה הצעות טובות לבילוי חופשה בחורף.

המוזיאון לתולדות יהודי פולין בוורשה

המיקום של המוזיאון, בלב הרובע בו ניצב בשעתו הגטו היהודי, מול האנדרטה המצמררת של נתן רפופורט לזכר השואה והגבורה, מעורר ציפיות גבוהות. האדריכל הפיני ריינר מחלמקי, שתכנן את המוזיאון, זכה כבר בכמה פרסים חשובים. החזית מצופה בלוחות זכוכית, עליהם רשומה באותיות עבריות ולטיניות המלה פולין. תצוגת הקבע מציגה את חייהם של יהודי פולין בשמונה גלריות המסודרות בסדר כרונולוגי: "היער", "מפגשים ראשוניים" (ימי הביניים), "תור הזהב" (המאות ה-15 וה-16), "העיירה היהודית" (המאות ה-17 וה-18), "מפגשים עם המודרניות" (המאה ה-19), "הרחוב" (התקופה שבין שתי מלחמות העולם), "השואה" וגלריה אחרונה "אחרי המלחמה".

המוזיאון מציג את ההיסטוריה של יהודי פולין כחלק בלתי נפרד ומרתק מההיסטוריה של פולין. הוא אינו עוסק רק בשואה, אלא מקדיש דווקא את רוב תשומת הלב לאלף השנים העשירות שקדמו לה. הכניסה חינם. סגור בימי שלישי. כתובת: 6 Mordechaja Anielelvcza St.

קפה בכיכר ז'בויצ'ילה (Zbawiciela)

הכיכר העגולה במרכז העיר, לא רחוק מתחנת הרכבת התחתית פוליטכניקה, היא נקודת התחלה טובה לסיור של סופ"ש בוורשה. יש בה צירוף צבעוני ונעים של בתי קפה שפרוסים על המדרכה וחנויות פרחים, שמציעות שלל צבעים וריחות בדליים גדולים. בתי הקפה הם עכשיו להיט גדול בוורשה. אפשר למצוא אותם כמעט בכל מקום, בייחוד בימים שבהם השמש זורחת. ספל קפוצי'נו גדול עולה רק שישה זלוטי, שזה בערך שבעה שקלים והאיכות מצוינת.

מוזיאון שופן

המלחין פרדריק שופן הוא יקיר ורשה. הוא גדל בעיר וכתב ובילה כאן את עשרים השנים הראשונות בחייו לפני שעבר לווינה ולפריז בה מת בגיל 39 משחפת. בעיר מסומן מסלול הליכה בעקבות שופן ובכל תחנה, גם ליד המוזיאון הגדול שמוקדש לו, ניצב ספסל ישיבה ועליו מפה של תחנות חשובות. כאשר לוחצים על כפתור במרכז הספסל נשמע קטע מאחת מיצירותיו של שופן.

המוזיאון פועל בארמון אוסטרוגסקי. התצוגה מכילה אוסף ענק של פרטיטורות, מכתבים ופריטים מחייו של המלחין. כמו כן מוצב כאן הפסנתר שהובא הישר מפריז, ולצידו יומניו האישיים של שופן. כמה פעמים בשבוע מנגנים במוזיאון יצירות של שופן. במקום חנות מזכרות יפה וקפה נעים ומודרני. הכתובת: ul. Tamka 41.

מוזיאון המדע קופרניקוס

אם הגעתם לסופ"ש בוורשה עם ילדים – זה המקום לבלות בו. מוזיאון המדע החדש על גדת נהר הוויסטלה, מציג מבחר יפה של פעילויות. אפשר וצריך להפעיל את כל המוצגים. התצוגה מודרנית להפליא, מעניינת ומוטב להגיע בשעות אחר הצהריים כאשר הצפיפות יורדת. המוזיאון נושא אמנם את שמו של קופרניקוס, עוד אחד מבכירי בניה של האומה הפולנית ואחד האסטרונומים החשובים בהיסטוריה, אבל הקשר ההיסטורי קיים במקרה זה רק בשם המקום. הכתובת: ul. Wybrzeze Kosciuszkowskie 20.

ארוחת צהריים בגן ספריית האוניברסיטה

מול מוזיאון המדע על שם קופרניקוס ניצבת הספרייה החדשה של האוניברסיטה בוורשה. הבניין שמכונה BUW  נבנה לפני כעשור בסגנון אולטרה מודרני ונבחר כמה פעמים בידי תושבי ורשה כמקום האהוב ביותר בעיר. האטרקציה העיקרית של המבנה היא גן הגג הגדול, ששבילים רבים חוצים אותו וספסלי ישיבה פזורים בו במרחב. לכן, כדאי לרכוש אוכל בקפטריה שבקומת הקרקע ולטפס במדרגות המוליכות אל הגג. החלק הגבוה של גן הגג משתרע על פני יותר מאלפיים מטר רבוע ויש בו מזרקה גדולה ומפל מים. במהלך הטיול בגן אפשר לצפות מטה, אל הסטודנטים השוקדים על לימודיהם בספרייה וכדאי מאוד לצפות סביב – על מרחבי העיר.

 הכתובת: ul. Dobra 56.

ביקור בעיר העתיקה ובמצודה

הרובע העתיק בוורשה הוא החלק המפורסם ביותר ואחד המעניינים בעיר. הרובע הוקם לראשונה כבר במאה ה-13 אבל במלחמת העולם השנייה נהרסו 90 אחוז מן המבנים בו. במהלך שנות השישים והשבעים, בפרויקט בינוי ענק וחסר תקדים, שוחזרו בתי הרובע העתיק על פי צילומים ותיעוד. התוצאה מעניינת כי ניכר לעין שהבניינים חדשים, אבל העיצוב שלהם, המראה, הצבעים, וסגנון האדריכלות שייך למאות קודמות. ב-1980 עם השלמת עבודות השחזור והשיקום הוענק לעיר העתיקה של ורשה מעמד של נכס עולמי של ארגון אונסק"ו. רוב העסקים שפועלים בעיר העתיקה, ששטחה די קטן ואפשר לחצות אותה בפחות מעשר דקות הליכה לא מהירה, הם גלריות אמנות, חנויות מזכרות, בתי קפה ומסעדות. הכיכר המרכזית היא כיכר השוק הגדולה והיפה, במרכזה ניצב פסל של בתים, אחד מסמליה הנודעים של ורשה.

לצד הרובע העתיק ניצבת המצודה המלכותית. גם מבנה ענק זה נהרס לחלוטין במלחמה ונבנה מחדש במאמץ גדול בין השנים 1988-1971. במצודה מוצגות כיום תערוכות מן ההיסטוריה הפולנית ויצירות אמנות חשובות, ביניהן ציורים של רמברנדט וקנאלטו. הכתובת: plac Zamkowy 4.

ארוחת ערב בפוד סמסונם

מסעדת פוד סמסונן (Pod Samsonen) היא מוסד ותיק בוורשה. המסעדה מגישה אוכל פולני-יהודי טעים להפליא (אבל לא כשר). המסעדה ממוקמת ליד העיר העתיקה, ובדרך כלל די קשה למצוא בה מקום פנוי. המחירים זולים. פתוח מעשר בבוקר עד 11 בלילה. הכתובת:  Ulica Freta, 3/5.

ארמון התרבות והמדע

המבנה הענק הזה, שמתנשא לגובה 231 מטר, הוא הבניין הגבוה בעיר. סטאלין העניק אותו ב-1955 כמתנה לעם הפולני ומאז הפך גורד השחקים המעט מוזר לאחד מסמליה של העיר. כאשר נחנך היה זה הבניין הגדול באירופה. מן הקומה השלושים יש תצפית נהדרת על העיר וסביבתה וביום בהיר אפשר לראות מכאן למרחק עצום. בקומת הקרקע פועלים תיאטרון וקולנוע, בית קפה ומסעדה.

הכתובת: Plac Defilad 1.

מוזיאון ההתקוממות

המוזיאון נפתח ב-2004, שישים שנה לאחר ההתקוממות בוורשה. כיום זה אחד המוזיאונים הפופולריים בעיר. הוא פועל במנה ששימש כתחנת כוח לרכבת העירונית. התצוגה הענקית מתוכננת היטב והמבקרים במקום חווים בעוצמה את הימים שעברו תושבי העיר ב-1944. הכתובת: ul. Grzybowska 79.

קניון ארקדיה

אפשר לצאת לשופינג נהדר בהמון מקומות בוורשה אבל אם הגעתם בחורף, לא מתחשק לכם לשוטט ברחובות הקפואים ואתם מחפשים מקום נוח לקניות במחירים מצוינים – קניון ארקדיה הוא בלי ספק הבחירה שלכם. הוא נמצא לא רחוק מהעיר העתיקה ופועלות בו 200 חנויות של המותגים הידועים כגון: H&M, C&A, גאפ, אלדו, ברשקה, אדידס, נייק ועוד. לצד החנויות הרבות יש בקניון כ-30 מסעדות ובתי קפה וקומת קולנוע. במהלך דצמבר מתקיימות בארקדיה מכירות סוף עונה ואז המחירים יורדים עוד יותר. החנויות בקניון פתוחות מעשר בבוקר עד עשר בערב. הכתובת: aleja Jana Pawła II 82

מלבד כל האתרים והאטרקציות אלה חופשה בחורף בוורשה היא הזמנה לבילויים שקצת קשה לתכנן מראש. יש בעיר המון הופעות חיות, פסטיבלי תרבות מקומיים, שכל אחת מן השכונות מפעילה עבור תושביה ועוד המון פעילויות. בחורף באופן טבעי, מתרכזים כל אלה במקומות סגורים ומחוממים, אבל העיר פעילה מאוד גם בעונה הקרה. 

MORE POSTS

טיול מאורגן או מבולגן?

טיול מאורגן או מבולגן? איך אתם אוהבים את הטיול שלכם? הטיול הגדול בחו"ל שכל כך חיכיתם לו סוף סוף מגיע. אז האם אתם עומדים ליהנות?

READ MORE

7 הגלידריות הכי טובות בעולם

חופשת פסח: הגלידריות הטובות בעולם! פסח בפתח, האביב בעיצומו והאוויר מתחמם. הקיץ חוזר והגלידות הכי טובות מחכות לנו. אם מתאימה לכם חופשת פסח מתוקה בחו"ל,

READ MORE