תאריך העלאה

שלגיה, כיפה אדומה והחלילן מהמלין – טיולים מאורגנים למשפחות ליער השחור

היער השחור בגרמניה

בכל מובן אפשרי היער השחור בגרמניה הוא יעד אגדי. כאן פעלו לפני 200 שנה האחים גרים. כאן נכתבו ונאספו כמה מן האגדות היפות והמפורסמות ביותר בספרות הילדים העולמית ובאופן קצת מפתיע, גם היום אפשר לערוך עם האגדות האלה היכרות אישית. טיולים מאורגנים למשפחות ביער השחור ובחלקיה הצפוניים יותר של גרמניה מאפשרים לנו להכיר את סינדרלה ואת היפהפיה הנרדמת, את החלילן מהמלין ואת המוזיקאים מברמן. אבל מעבר לאתרים, לטירות ולכפרים הקטנים – ההיכרות עם היערות, הנופים והנהרות מאפשרים להבין איך צמחו דווקא ביער השחור סיפורי האגדה הנודעים. זה הרגע להחזיק ידיים ולצעוד בעקבות הנזל וגרטל אל היער.

דרך האגדות

כחמישים תחנות ניצבות לאורך 600 הקילומטרים של "דרך האגדות" או "דרך האחים גרים". הדרך מתפתלת בין האנאו הסמוכה לפרנקפורט, בה נולדו האחים, לבין העיר ברמן, לחוף הים הצפוני. החלקים הדרומיים שלה, עד קאסל, הרריים, עם גבעות ויערות, עמקים וכפרים קטנים. החלקים הצפוניים מישוריים כמעט לחלוטין, עם שדות רחבים ונהרות גדולים. שביל אופניים סלול לאורך הדרך מקאסל לברמן, רובו על גדת הנהר. לאורך הדרך יש טירות וארמונות, מצודות וטחנות קמח, בקתות עץ ומגדלי אבן. קל לדמיין כאן את גיבורי האגדות כסינדרלה, שלגייה, החלילן, רפונזל וכיפה אדומה עם הצייד, הזאב והסבתא. 

לפני קצת יותר ממאתיים שנה יצא לאור קובץ האגדות הראשון של האחים גרים. מאז נהפך הספר לאחד הפופולריים ביותר בעולם. הוא זכה לתרגומים ל-160 שפות ביניהן לעברית (קובץ של 35 אגדות האחים גרים בתרגום חנה לבנת ובהוצאת מחברות לספרות). האחים לא כתבו את רוב האגדות. הם אספו, ערכו ושיבצו אותן בקובץ שנהפך לנכס עולמי. 

בית הילדות בשטיינאו

האחים גרים נולדו בהאנאו ליד פרנקפורט והתגוררו בכפר הקטן שטיינאו (Steinau  – 50 קילומטרים מצפון מזרח להאנאו) בין 1791 ל-1796, אבל הכפר הוא מפתח חשוב בדרך האגדות. כאן בילו האחים את ילדותם ובשטיינאו אפשר לבקר בבית בו גרו. כיום הוא משמש כמוזיאון יפה ומעניין לתולדות משפחת גרים ולאגדות. הכפר מכיל את כל המרכיבים מהם רוקחים אגדה. חוצה אותו נחל קטן, יש בו חורשת עצים סבוכה, סכר זעיר ומפל מים קטן. בצד השני של הבית ניצבת טירה גדולה. במרכזה מגדל גבוה עם 158 מדרגות. מראש המגדל רואים את ארץ האגדות. כרי דשא ירוקים, גגות אדומים ויערות עבותים. בכיכר המרכזית יש מזרקה עם פסל ובו רואים נסיכה ולצידה צפרדע עם כדור זהב. טיולים מאורגנים למשפחות ביער השחור חולקים לכפר שטיינאו  את הכבוד הראוי למקום הולדתם של מחברי האגדות. 

היער האפל בקאסל

העיר הגדולה קאסל (Kassel) משמשת כ"בירת דרך האגדות". בתוקף תפקידה יש בה מוזיאון עירוני יפה, בו אפשר לראות את המהדורה הראשונה של קובץ האגדות. המוזיאון עוסק בעיקר בתולדות האחים גרים ובגינה שלו ניצב פסל מקסים של נסיכה עם כתר מוזהב לראשה. ביער בקצה העיר קאסל מועלות בכל קיץ הצגות שמתאימות לכל המשפחה ועורכות מחווה לאגדות האחים גרים. 

טרנדלבורג וראפונזל

הטירה טרנדלבורג (Trendelburg – 35 קילומטר מצפון לקאסל) משמשת היום כמלון. גבר שמציג עצמו כ"אביר דיטריך" מקבל את פני האורחים בכניסה חמוש בחרב ועוטה שריון. הוא עורך סיור מקיף בטירה ומקפיד שלא לחייך כאשר הוא מצביע על החבל שמשתלשל ממגדל האבן ומציין שזוהי הצמה של ראפונזל. בקצה החבל קשור סרט אדום. המגדל גבוה, גשם קל יורד, ערפל מכסה את הכפר והרעיון לטפס כנסיך על החבל בתנאים האלה נראה לא קל. 

זאבאבורג והיפהפייה

גונתר קוזק הוא בן למשפחה שמנהלת את טירת זאבאבורג (Sababurg) כבר כמה עשרות שנים. בטירה יש כיום 17 חדרי אירוח, אולמות אירועים ומסעדה. החדרים נושאים שמות של חיות מן האגדות. הזיהוי של הטירה עם אגדת היפהפייה הנרדמת נמשך לדבריו כבר יותר מ-120 שנה. הקשר נובע מן האדריכלות שמתאימה לדבריו בכל הפרטים לסיפור, מן המיקום בלב היער, ומן ההיסטוריה של המשפחה שגרה כאן בעבר. האחים גרים גרו לדברי קוזק באזור ושאבו את ההשראה לסיפור היפהפייה מטירת זאבאבורג. 

החלילן מהמלין

אחרי שחולפים בפולה (Polle) שאימצה את סינדרלה מגיעים להמלין. ככאן התחולל הסיפור על החלילן שאסף והעלים 130 מילדי העיר. כמה שחקנים-מדריכים משוטטים בהמלין ומציגים בפני המבקרים את סיפור האגדה. כל הסיורים מסתיימים בפתחו של מוזיאון העיר המלין. במוזאון יש תיעוד של האגדות ותולדות האחים גרים.

החיות המוזיקליות בברמן

ברמן היא התחנה האחרונה בדרך האגדות. גם היא, כמו המלין, מופיעה בשמה באגדה שנקראת "המוזיקאים מברמן". אלה ארבע חיות – חמור, כלב, חתול ותרנגול שעשו דרכם לעיר, נתקלו במכשולים והחליטו לבסוף להתיישב בכפר סמוך. ארבע נשים חביבות, לבושות כחיות, מציגות את האתרים המרכזיים בעיר בסיור משעשע, שמחבר את האגדה למציאות. ברמן היא עיר מעניינת ויש בה הרבה מה לראות ולעשות בלי קשר לחמור שמדבר אנגלית מצוינת.

היער השחור נחשב בשנים האחרונות כיעד המושלם לנוסעים המבקשים לנסוע במסגרת  טיולים מאורגנים למשפחות. יש בו פארקים מרגשים כמו פארק אירופה, יש בו אגמים, יערות, כפרים קטנים, אוכל מצוין וערים מרתקות, אבל יש בו יותר מכך – את המורשת של האחים גרים וסיפורי האגדה שלהם. נסיעה לאורכה של דרך האגדות של האחים גרים מאפשרת להבין טוב הרבה יותר את האופן שבו נולדו היפהפיה הנרדמת וגיבורי הסיפורים האחרים. 

MORE POSTS

טיול מאורגן או מבולגן?

טיול מאורגן או מבולגן? איך אתם אוהבים את הטיול שלכם? הטיול הגדול בחו"ל שכל כך חיכיתם לו סוף סוף מגיע. אז האם אתם עומדים ליהנות?

READ MORE

7 הגלידריות הכי טובות בעולם

חופשת פסח: הגלידריות הטובות בעולם! פסח בפתח, האביב בעיצומו והאוויר מתחמם. הקיץ חוזר והגלידות הכי טובות מחכות לנו. אם מתאימה לכם חופשת פסח מתוקה בחו"ל,

READ MORE