תאריך העלאה

4 ערים נפלאות שאתם לא מכירים באירופה

כולנו מחפשים מקום חדש. הערים הגדולות אמנם יפות ומהנות, אבל כמה פעמים אפשר לבקר בברצלונה, ברומא או באמסטרדם?

החיפוש אחר ריגושים חדשים, מקומות לא מוכרים, שאפשר לבלות בהם היטב, מוביל אותנו אל הערים הנפלאות ביותר. הן במרחק נסיעה קצר, לרבות מהן יש אפילו טיסות ישירות, בכולן יש המון מה לראות, ובכל זאת, רק מעטים הספיקו כבר לבקר בהן. אז אם עוד לא הייתם בערים הנסתרות, החורף הקרוב הוא ההזדמנות שלכם להרחיב אופקים ולערוך היכרות עם כמה מקומות נהדרים. 

ברטיסלבה – סלובקיה

ברטיסלבה, על גדת הדנובה, בין בודפשט לוינה, היא היום אחת הערים הנעימות והיפות באירופה. עיקר העניין מתמקד בעיר העתיקה, על הגדה הצפונית של הנהר.

מרכז העיר העתיקה הוא סבך יפה של סמטאות ובניינים שמעידים על עברה ההונגרי של העיר. גבולות המרכז העתיק ברורים – הנהר מדרום, רחוב סטארומסטקה ממערב, חוצה את מה ששימש פעם כרובע היהודי בעיר ומוביל לגשר הגדול החוצה את הדנובה. ממזרח ומצפון מסמן רחוב סטרובה את גבול המרכז העתיק.

הטיול היפה ביותר בברטיסלבה הוא העלייה למצודה השוכנת על גבעה ממערב לעיר העתיקה.

המסורת העירונית טוענת שהמצודה הזו שימשה כמעוז רומי כבר במאה הראשונה לספירה. אפשר לטפס אל המצודה בגרם מדרגות אבן שעולה מכיוון הנהר, או להקיף אותה ולטפס מן הצד הצפוני בעלייה מתונה קצת יותר. המאמץ כדאי בעיקר בזכות הפארק שמקיף את המצודה ובזכות הנופים הרחבים של הנהר, היערות שמקיפים את העיר והשכונות הקרובות והרחוקות שאפשר לראות ממרפסות התצפית הגבוהות. תצפית מעניינת על מרכז העיר אפשר לקבל ממרומי מגדל סנט מיכאל (רחוב מיכאלסקה 24 – הרחוב הראשי ברובע העתיק). במרחק קצר משם, מוקפות בניינים מעוטרים מן המאה ה-18 נמצאות שלוש הכיכרות מרוצפות האבן, פרימאצ'יאלנה, לאבנה ופראנטיסקאנסקה, המהוות את ליבה של העיר העתיקה. ביניהן שוכן ארמון פרימאטה הוורדרד, בו חתמו ב-1805 נפוליאון והקיסר פרנץ השני הסכם שלום בין צרפת לאוסטריה.

אתר מעניין מחוץ לעיר נמצא שמונה קילומטרים במעלה הדנובה, על הגבול בין אוסטריה לסלובקיה. אלה הם שרידיה של טירת דבין (Devin), האתר הארכיאולוגי החשוב במדינה.

המיקום מרשים מאוד, הנופים יפים וההגעה מברטיסלבה קלה למדי – באוטובוס 29 היוצא מגשר 

SNP על גדת הדנובה, או בסירה השטה על הנהר.

ריגה – לטביה

העיר העתיקה של ריגה, שהוקמה כבר ב-1201 מרוצפת אבן ושוקקת חיים עם עשרות בתי קפה ומסעדות שפזורים בכל פינה.

בכיכר בית העירייה ניצב אחד המבנים היפים והמשמחים בריגה – בית גילדת האומנים הרווקים (בלקהדס).

ב2001- כחלק מחגיגות 800 שנים לריגה, שוחזר הבניין לפרטי פרטיו והתוצאה יפהפייה. במרחק כמה עשרות מטרים מכאן ניצבת כנסיית סנט פיטר. מעברה הצפוני של כנסיית סנט פיטר נמצא מתחם המנזר העתיק של ריגה. בין חומות האבן, בעשרה בניינים שונים, ששימשו פעם את המנזר, פועל כיום מלון "קונבנטה סטה", אחד הנעימים והמעניינים בעיר.

רחוב קאלקו חוצה את העיר העתיקה בקו ישר מגשר אקמנס בדרום מערב עד פסל החרות גבוה בצפון מזרח, בגבולה של העיר החדשה. העיר העתיקה נחלקת למעשה בין שתי כיכרות גדולות, זו של סנט פיטר בדרום וזו של הקתדרלה בצפון. בכמה מקומות בעיר אפשר לראות בניינים ימי ביניימיים שעברו שיפוץ וחידוש ונצבעו בצבעים פסטליים. הסיור בין בתיה העתיקים והמשופצים של ריגה מוביל ל"שלושת האחים" (רחוב מאזה פילס 17) שנבנו כבר במאה ה-15. באחד מהם שוכן כיום המוזיאון לאדריכלות של ריגה, וכדאי לבקר בו בעיקר כדי לראות את החצר הפנימית היפה, מכוסה כולה במטפסים ירוקים.

תשומת לב מיוחדת כדאי להקדיש לשוק העירוני, על גדת הנהר. השוק המקורה הענק הזה הוא אחד האתרים המרתקים ביותר בריגה. בחמישה מבני ענק, כל אחד בגובה 35 מטר, ששימשו בתחילת המאה העשרים לאחסון צפלינים, הוקם ב-1930 השוק העירוני החדש (הקודם, לא מקורה, שכן על גדת הנהר בתחום העיר העתיקה).

כאשר יוצאים מן הרובע העתיק לכיוון צפון מזרח חולפים בפארקים היפים שמקיפים את התעלה העירונית. מעברה השני כדאי לבקר ברובע האר-נובו המשופץ והצבוע מחדש, שמסומן אמנם ומשולט כבר עכשיו כמסלול הליכה לתיירים, אבל נהנה מכל היתרונות של רובע עסקי, שמשלב בתי מגורים משופצים עם משרדי חברות גדולות.

בלגרד – סרביה

העיר למודת המלחמות מתאוששת בשנים האחרונות באופן המרשים ביותר.

המצודה של בלגרד, שנבנתה כבר במאה הראשונה, היא האתר ממנו אפשר לצפות על מרחבי העיר באופן הטוב ביותר. היא שולטת בדיוק על מפגש הנהרות בין הדנובה והסאבה, ומכאן החשיבות ההיסטורית שלה. יש בה מגדל עליון, מגדל תחתון וכיום שוכן בה מוזיאון לתולדות העיר בלגרד.

פארק קאלמגדן (Kalemegdan) מקיף את המצודה המרכזית ומציע כיום מרחבים ירוקים ונהדרים, גן חיות, מתחם ספורט גדול, תערוכות אמנות ועוד. הכיכר המרכזית בעיר היא כיכר הרפובליקה. במרכזה ניצב פסל של הנסיך מיכאילו, ולצידה בנייני התיאטרון הלאומי והמוזיאון הלאומי. את רוב הבילויים כדאי לתכנן באזור סקאדארליה (Skadarlija) וסביב רחוב סקאדארסקה שחוצה אותו. זהו האזור של פעילות התרבות בעיר. רבים משווים אותו לכמה רבעים נודעים בפריז וקל להבין זאת בזכות המראה והאווירה ששוררת במקום. אינספור מסעדות, בתי קפה, גלריות וחנויות עתיקות פועלות כאן. רוב הפעילות באזור זה מרוכז בשעות הערב והלילה.

טאלין – אסטוניה

העיר העתיקה של טאלין נבנתה בימי הביניים ונשמרה באורח מופלא, אולי הטוב ביותר באירופה.

יש בה מגדלי אבן עתיקים, קטעי חומה מרשימים, עמדות תצפית ושמירה שנוף נהדר נשקף מהן, והמון סמטאות אבן מרוצפות, צרות. לאלה מצטרפים בשנים האחרונות תענוגות האוכל, השתייה והקניות שכולנו אוהבים. העיר העליונה, טומפיאה, היתה מרכז האבירים והאצולה באסטוניה. בה נבנו הארמונות הגדולים, המצודות ומגדלי השמירה הגבוהים ביותר. העיר התחתית, נפרדת לחלוטין, הגנה בתוקף על עצמאותה ונשלטה בידי סוחרים מליגת ההאנזה, ברית ערים גרמניות, שניהלו קשרי מסחר ענפים באזור הים הבלטי.

כיכר העירייה, בה מתנהל מדי יום שוק הומה, היא המקום אליו מתנקזים המבקרים בטאלין. התצפית היפה ביותר על הכיכר היא ממרומי מגדל בניין העירייה. המבנה הגותי המרשים מן המאה ה-14 מעוטר בדמויות דרקונים. בשיא פריחתה של טאלין התנוססו על חומותיה 40 מגדלי שמירה.

כיום עומדים שלמים ויפים 22 מגדלים. לכולם יש שמות ("הצץ למבשלות" הוא אחד השמות החביבים יותר). כדאי לבקר במוזיאון הימי, ששוכן במבנה האבן עגול ויפה, ששימש חלק מן החומה העתיקה. על גגו של המבנה יש מרפסת תצפית מהטובות בעיר, שמשקיפה על כל הנמל.

כל שנותר לכם לעשות עכשיו הוא להחליט – מה אתם אוהבים יותר – את הדנובה או את חוף הים הבלטי? האם אתם מעדיפים לערוך קניות בשוק שמתקיים באולמות הענק של הצפלינים או אולי בין הסמטאות של טאלין? בכל מקרה – אי אפשר לטעות כאן. בכל אחת מהן מצפה לכם חורף חם ומרגש. 

MORE POSTS

טיול מאורגן או מבולגן?

טיול מאורגן או מבולגן? איך אתם אוהבים את הטיול שלכם? הטיול הגדול בחו"ל שכל כך חיכיתם לו סוף סוף מגיע. אז האם אתם עומדים ליהנות?

READ MORE

7 הגלידריות הכי טובות בעולם

חופשת פסח: הגלידריות הטובות בעולם! פסח בפתח, האביב בעיצומו והאוויר מתחמם. הקיץ חוזר והגלידות הכי טובות מחכות לנו. אם מתאימה לכם חופשת פסח מתוקה בחו"ל,

READ MORE